18. Dag 14 - Bushmill en Belfast

4 september 2014 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen zijn we vertrokken van Ardara, we gaan zo'n 250 km rijden vandaag, dus we zijn vandaag lekker onderweg. Onze eerste stop is Bushmill, op de Park & Ride is een oplaadpaal, dus auto neergezet, aangesloten en laden maar. Wij gaan verder met de bus die ons naar de Giant Coastway gaat brengen. De Giant Coastway zijn een bijzondere verzamelingen zuilen van (lava)steen die zo'n 60 miljoen jaar geleden zijn ontstaan door een vulkaanuitbarsting. Het is bijzonder om te zien en dat vinden veel mensen. Na een goede twee uur rondlopen en kijken gaan we terug, want hier in Bushmill is ook nog de oudste whiskey distilleerderij van de wereld, namelijk sinds 1276 (illegaal) en legaal sinds 1608. Ondanks dat wij al eerder in distilleerderijen zijn geweest is ook deze weer heel interessant, ook een goede gids die op een leuke manier kon vertellen. Na de rondleiding nog een drankje proberen, de exclusieve 12 jaar oude Old Bushmills (hiervan ook een flesje gekocht, want niet in de winkel te krijgen, alleen hier in de de distilleerderij).

Ondertussen is de auto allang vol geladen en ook vandaag aan belangstelling geen gebrek, Vooral een aangesloten Tesla blijft een interessant ding. Het valt me op dat het vooral de wat oudere mensen zijn die staan te kijken en er vaak ook wel iets van weten. Maar Tesla is in Ierland nog erg onbekend.

Na een snel broodje weer in de auto voor het laatste uurtje van vandaag, op naar Belfast. In de buurt van Belfast aangekomen is het ondertussen half vijf en dus gewoon ordinair spits. Dus we hebben even in de file gestaan. Aangekomen bij het hotel de auto gelost, snel opgefrist en toen de auto bij de oplader neergezet op zo'n 10 minuten lopen van het hotel. Vanuit de parkeerplaats kunnen we eenvoudig naar de stad lopen, wat we ook doen. Het is koopavond op donderdag, dus even lekker rondneuzen in diverse winkeltjes.

Rond half acht naar de auto, deze is vol geladen met stroom, en parkeren we gewoon lekker vlakbij het hotel zodat we morgen makkelijk de spullen kunnen inladen voor onze overtocht naar Schotland. Daarna naar het pleintje achter ons hotel, waar allemaal leuke hippe tentjes zitten om een lekker hapje te eten op onze laatste avond in Ierland.

Ja, aan ons verblijf in Ierland is nu een eind gekomen. Ierland is zeker een mooi eiland, niet zo ruig als ik verwacht had, maar de mensen zijn echt zo aardig en oprecht geïnteresseerd. Het reizen met de Tesla is een makkie, als je de app Plugshare  gebruik zie je de laadpalen echt bijna overal om je heen. Door het feit dat er heel veel laadpalen 3 fase 32A zijn, laad je met de Tesla met 100 km/uur als je de duo-charger heb.

Morgen is de laatste dag Ierland, we vertrekken om 11.30 uur met de ferry naar Schotland waar we naar een klein dorpje gaan net boven Glasgow.

Ierland, wat een schitterend eiland. Until we meet again!